وب نویس یکشنبه 28 دی 1393 12:56 ب.ظ نظرات ()
افسران - هر روز صبح با قرآن/ چرا تدبر در معجزهٔ پیامبر(ص) دستوری عام است؟

سوره 47. محمد آیه 24
أَفَلَا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلوُبٍ أَقْفَالُهَآ
آیا در قرآن تدبّر و تأمّل نمی‌کنند یا بر دلهایشان قفل‌ها خورده است.
 
* این آیه، در ادامه آیه قبل، تدبّر نکردن در قرآن را ناشی از کوری و کری نسبت به حقایق می‌داند که در اثر لعنت الهی، انسان به آن گرفتار گردد.
در سوره «ص» آیه 29 نیز به مسئله تدبّر در قرآن سفارش شده است. «کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبّروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب» قرآن کتاب مبارکی است که ما آن را به سوی تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبّر شود و خردمندان پند گیرند.
* قرآن، تنها برای تلاوت و رعایت تجوید نیست، کتاب اندیشه و تدبّر است و تلاوت باید مقدّمه تدبّر گردد. «أفلا یتدبّرون القرآن»
* همه مأمور به تدبّر در قرآن هستند و تدبّر، اختصاص به گروه خاصی ندارد. «أفلا یتدبّرون القرآن»
* کسانی که تدبّر در قرآن را رها کرده و با قرآن برخوردی سطحی دارند، مورد توبیخ خداوند قرار می‌گیرند. «أم علی قلوب أقفالها»
* شرط بهره‌وری از مفاهیم عالی وحی و قرآن، سعه صدر و داشتن قلبی باز و سالم و تدبّر در آن است. «... أم علی قلوب أقفالها»
* یکی از راههای شناخت، راه دل و قلب است. «أم علی قلوب أقفالها»
* نشانه عقل و قلب سالم، تدبّر در آیات قرآن است. (کل آیه)